Podcast als marketingmiddel? Wij zeggen: doen!
Tijdens het sporten, het autorijden of koken, een podcast luister je overal waar je wilt. Perfect voor dat verloren uurtje van je dag. Maar wist je dat een podcast nog veel meer kan betekenen? Het is namelijk het perfecte middel om in te zetten voor de promotie van je bedrijf. Je kunt met een podcast veel toevoegen aan je verhaal en bereik, met achtergrondverhalen, inzichten en best practices. En hoe leuk is dan het als je in een podcast luisteraars enthousiasmeert om bij een volgende opname aan te schuiven? Of comments te ontvangen met de ervaringen en meningen van je luisteraars? Een podcast is een laagdrempelige manier om in gesprek te raken met jouw doelgroepen. Maar wat is er nodig voor een succesvolle podcast? Wij helpen je op weg.
Blog of podcast?
Om jullie mee te nemen in de afweging tussen het schrijven van een blog of het maken van een podcast hebben we nu bewust gekozen voor het schrijven van een blog. Het doel is namelijk om op een informatieve manier onze ervaringen te delen over het maken van een podcast. Zou je hier een podcast over maken? Dan kun je je voorstellen dat je afhaakt bij het luisteren naar zo’n monoloog. Daarom is het van belang dat je bij iedere vorm van communicatie goed nadenkt over het doel. Wat wil je bereiken? Het middel kun je hierop uitzoeken.
Van interview tot storytelling
Een interview, monoloog, discussie, educatie, storytelling: een podcast kan veel verschillende vormen aannemen. Afhankelijk van wat je over wil brengen of in gang wilt zetten, kan het maken van een podcast van grote toegevoegde waarde zijn. Relevant Rohlof is al ruim een jaar betrokken bij zowel de entertainende Participodcast als de informatieve podcast Bruisende Communities van Mett.
De Participodcast is een feest van herkenning voor veel luisteraars, terwijl de podcast Bruisende Communities juist educatiever is ingericht. Wil jij vooral informatie delen? Dan kun je door het bespreken van de laatste ontwikkelingen in jouw vakgebied, de luisteraar bijpraten. Wil je echter vooral je bereik vergroten en luisteraars op een laagdrempelige manier op de hoogte brengen van de laatste trends? Dan is een entertainende podcast wellicht een betere keus.
📷 Kelly Sue Cram
Het draait om de inhoud
Goed, nu het doel en de vorm redelijk vast staan, kun je je gaan richten op de inhoud. Want daar draait het tenslotte om. Welke onderwerpen leven bij jouw doelgroep? Waar liggen ze wakker van? Is dat een thema waar je iets aan kunt toevoegen en dat je van meerdere kanten kunt belichten? Dan wordt het leuk om niet een maar meerdere afleveringen te maken waarin je steeds een andere invalshoek kiest of een andere gast. Al brainstormend kom je vast tot een stuk of vijf invalshoeken rondom het thema wat voor jouw doelgroep interessant is. En als je toch aan het brainstormen bent: wat weet je daarvan en met wie zou je daarover in gesprek willen? Als snel ligt er een aardig lijstje met thema’s, invalshoeken en mogelijke gasten voor je op tafel.
Aan de slag
Een goede podcast ontstaat niet zomaar. Er gaat ongemerkt een hoop werk in zitten. Zorg in ieder geval eerst voor de juiste apparatuur en iemand die de editing voor zijn/haar rekening kan nemen. Wij schakelen vaak Carolien Wolsink in. Zij begeleidt podcast-opnames, verzorgt de editing en fungeert soms ook als presentator. Maak vervolgens een opnameschema waarin je vaste onderdelen opneemt. Want de welbekende uitspraak: ‘consistency is key’ gaat ook op bij het maken van podcasts. Vaste onderdelen, zoals een column, een top drie tips of “straatinterview’, zorgen voor houvast bij de luisteraars en maken ze tegelijkertijd ook nieuwsgierig naar de volgende aflevering. Let wel op dat je opnameschema ruimte overhoudt voor improvisatie want je wil niet dat je podcast ingestudeerd lijkt voor de luisteraar.
Begin gewoon!
Een reden verzinnen om iets niet te doen, is heel makkelijk verzonnen. Maar het aantal mensen dat naar podcasts luistert, groeit ondertussen door. Pak daarom deze kans voor je bedrijf en begin gewoon:
Kies een stille ruimte waar je niet wordt gestoord en test de techniek.
Start het gesprek en laat het gebeuren.
Ga je helemaal de mist in? Geen probleem, het is geen live-uitzending! Begin opnieuw.
Neem de tijd tussen je vaste onderdelen, zodat de editing hier mee aan de slag kan.
Na afloop heb je alle tijd om een intro-praatje en promotie-fragment in te spreken. Dan weet je immers al wat er gezegd is en kun je de luisteraar enthousiast maken voor de inhoud van de podcast.
Koester de juiste verwachtingen. De kans dat je een miljoenenpubliek trekt is niet heel groot. Er is immers veel concurrentie. Denk dus in tientallen, niet in duizendtallen, zeker bij een zakelijke podcast en blijf je podcast promoten.
Wat kunnen wij betekenen?
Dus, een podcast maken? Wij zeggen doen! Podcasts zien niet al te moeilijk om te maken, laagdrempelig en interessant om toe te voegen aan de promotie van je bedrijf. Wij helpen je graag op weg. Neem contact op!
Benieuwd naar de podcasts waar Relevant Rohlof aan meewerkt? Luister ze hieronder!
Comentarios