top of page
  • Foto van schrijverNatalie Rohlof

Kijk eens met een andere bril


Het is lente! Een nieuw begin! En een prima tijd om personeel te werven. In tijden van personeelsschaarste lijkt het logisch: zet jezelf neer als aantrekkelijke werkgever, waar je als medewerker kunt groeien en succes kunt boeken. Maar wie zijn jouw potentiële kandidaten eigenlijk? Wat zoeken zij zelf in een baan? En wat zoeken ze bij jou? Heb je daar eigenlijk wel een concreet beeld van? Wij geven je graag een aantal tips om met een andere bril te kijken naar jouw arbeidsmarktcommunicatie.

Vraag waarom mensen bij je komen werken

Er is in feite maar één manier om te achterhalen hoe mensen het vinden om bij jou te werken: vraag het ze! Wij hebben gemerkt dat veel bedrijven eigenlijk geen idee hebben waarom werknemers nou voor ze kiezen, terwijl dit juist enorm bruikbare informatie is. En vaak zijn het zaken die ze zelf al lang voor lief nemen. Bijvoorbeeld die relaxte sfeer bij jou op de werkvloer, de toffe evenementen of die net wat betere arbeidsvoorwaarden. Het lijkt zo voor de hand liggend, maar vraag het ze eens. En doe er iets mee.

De ideale kandidaat tot leven brengen

Heb je meerdere vacatures? Of zoek je een bepaald type medewerker? Werk dan met persona’s en bedenk hoe je met ze in contact komt. Bij Relevant Rohlof helpen we onze klanten tijdens een contentsessie om hun ideale kandidaat een gezicht en een naam te geven. Aan de hand van persoonlijkheidskenmerken, opleiding, achtergrond, interesses en ambities ontwikkelen we een semi-fictieve kandidaat per profiel. En dat werkt! Want als we het voortaan hebben over Loek, Annelotte of Rachid weten we allemaal hoe deze ideale kandidaten in het leven staan, wat ze zoeken in een job en welke kanalen ze gebruiken. Neem periodiek wel jouw persona’s onder de loep, want de arbeidsmarkt verandert en jouw ideale kandidaat ook.

Wees concreet

Zorg dat je content concreet is. Heel fijn als jouw website visueel aantrekkelijk is en je flink wat tekst hebt geproduceerd – maar maakt het duidelijk waar jouw bedrijf voor staat? Of zijn het allemaal open deuren? Wanneer iemand jouw website heeft bezocht maar daarna eigenlijk nog steeds niet weet wat jij precies biedt, gaat er ergens iets fout. Laat dus alle vage termen en dure woorden achterwege. Zorg dat je duidelijk communiceert wat jij een potentiële medewerker kan bieden. Authenticiteit is daarbij essentieel!

Kijk objectief naar je eigen content

Los van dat je content concreet en duidelijk moet zijn, is het belangrijk om soms even een stap opzij te doen. Laat je eigen ideeën los en kijk vanuit een buitenstaander, objectief, naar je content. Komt jouw content overeen met wat kandidaten belangrijk vinden? En met de praktijk? Strenge corporate richtlijnen en dwingende huisstijlen kunnen de effectiviteit van jouw boodschap zomaar om zeep helpen. Als je weet wat jouw toekomstige medewerkers belangrijk vinden, controleer dan of dat ook terugkomt in je uitingen. Laat je eigen ideeën los, bekijk je content vanuit je doelgroep en pas het daarop aan.

Durf je te onderscheiden

En wees niet bang om een beetje te experimenteren! Probeer eens verschillende soorten content te ontwikkelen, niet alleen qua tekst maar ook qua beeld. Zet een Instagram takeover in, of bedenk een challenge. Betrek vooral je eigen personeel erbij, zij komen vaak met creatieve ideeën om de sfeer op kantoor of de inhoud van het werk online te delen. Zorg er ook voor dat je leuke content niet over het hoofd ziet: het is goed om aan vaste thema’s en formats vast te houden, maar laat je niet te veel leiden door alle regeltjes. Wees spontaan!

Start early en investeer in je toekomst

Laat jouw wervingsproces niet starten bij het openstellen van de vacature. Beeldvorming is cruciaal, ook als je op dit moment geen personeel zoekt. Investeer in de relatie met je toekomstige werknemers. Mooi voorbeeld hiervan is Girlsday: een dag waarop grote namen uit de ICT-branche (denk aan IBM, Atos) hun deuren openen voor jonge meisjes en ze kennis laten maken met techniek en ICT. Als een jong meisje op 10-jarige leeftijd al zoiets bijwoont, zal ze jouw bedrijf gegarandeerd nog in haar achterhoofd hebben wanneer ze klaar is met haar studie en gaat beginnen aan haar eerste baan. Of wat denk je van een open dag? Stel je deuren open en laat de buitenwereld jouw organisatie zien en beleven. En deel dit vooral met de buitenwereld. Geen direct resultaat, zeker, maar gegarandeerd dat het op de lange termijn loont.

En tot slot: wees toegankelijk én bereikbaar

Concentreer je boodschap niet alleen op de krenten in de pap; je kunt nooit voorspellen hoe iemand zich ontwikkelt. Je kunt toptalenten mislopen doordat je in je arbeidscommunicatie de lat té hoog legt. Bijvoorbeeld doordat je een hele waslijst met “Wij vragen..” in je vacaturetekst hebt gezet en daar maar weinig “wij bieden..” tegenoverstelt. Of omdat je alleen de successen viert online, maar de dagelijkse praktijk nooit aan bod laat. Met bepaalde content kun je sommige kandidaten al bij voorbaat afschrikken, zonder dat je het zelf doorhebt. Maak je content dus toegankelijk voor álle potentiële kandidaten.

En dan tot slot, misschien wel de meest belangrijke tip: wees bereikbaar. Verdiep je in de Candidate Journey. Hoe komen potentiële kandidaten met je in contact? Het is verbazingwekkend hoeveel vacatures online verwijzen naar een info@ adres of naar een volkomen achterhaalde werkenbij-pagina, waar telefoonnummers of contactpersonen ontbreken. De beleving wordt pas compleet met oprecht 1-op-1 contact. Maar dat is weer een ander verhaal.

Benieuwd naar hoe wij je verder kunnen helpen met een succesvolle arbeidsmarktcommunicatie? We denken graag met je mee!

bottom of page