top of page
  • Foto van schrijver Natalie Rohlof

Tijd om weer de regie te pakken

Dat met die coronacrisis? Dat lijkt allemaal toch wat langer te gaan duren.

Van survivalmodus kruipen we langzaam naar het nieuwe normaal. Tijd om weer de regie te pakken, je communicatiestrategie tegen het licht te houden en te bepalen hoe nu verder. Want de plannen die je eerder dit jaar had, kunnen hoogstwaarschijnlijk de prullenbak in. Of toch niet? Dat er wat veranderd is, mag duidelijk zijn. Maar over jouw marketing- en communicatiestrategie heb je waarschijnlijk goed nagedacht. Niet bij het grofvuil gooien dus, maar stevig heroverwegen. Een paar tips om je op weg te helpen.


Blijf alert en anticipeer

Na de eerste intensieve weken voelt het misschien als tijd om wat stoom af te blazen. Niet meer altijd ‘aan’ staan. Maar ook in de komende periode kun je met jouw communicatie het verschil maken. Want sinds 1 juni is er meer mogelijk, maar dat kan ook heel verwarrend zijn. Werken jullie nog zoveel mogelijk thuis? Of ontvang je ook weer gasten op kantoor? Andere openingstijden? Wel of niet met het openbaar vervoer? Veranderde procedures of protocollen? We zijn net onderweg met deze crisis, blijf dus alert en flexibel.

Bouw ruimte in voor communicatie over een tweede golf, een nieuwe lockdown of het terugdraaien van nieuwe vrijheden. Laat je niet overvallen en anticipeer alvast. Werk verschillende scenario’s uit en hou je klanten en je medewerkers op de hoogte, op alle mogelijke manieren. Online én offline.

Pak het ritme weer op

Na de eerste informatiehonger zijn we ondertussen allemaal een beetje corona-moe geworden. En vallen we weer terug in vertrouwde patronen. Want die geven houvast en zekerheid, iets wat nu geen vanzelfsprekendheid meer is. En wat is het dan fijn en “ouderwets” vertrouwd als jouw nieuwsbrief gewoon weer op vrijdagmiddag verschijnt? Dat je die online serie over je nieuwe product gewoon afmaakt. Jouw merk, jouw dienstverlening, jouw product als rots in de branding.

Wat kan er allemaal wel?

In jouw marketing- en communicatieplan staan vast allerlei ideeën die je -met een beetje goede wil en improvisatievermogen - best kunt uitvoeren. Oké, geen grote beurzen of events dit jaar, dus het wordt lastiger nieuwe klanten “zomaar” te ontmoeten. Maar wat kan er wel? Een drive-in demo? Of een netwerkwandeling? Zoom-meetings met verschillende kamers waar je een kijkje kunt nemen? Gebruik het budget wat je aan je stand uit zou geven om nieuwe doelgroepen via online advertising te wijzen op jouw online events. Dat kan heel gericht en al voor een paar honderd euro.

Vind een nieuw haakje

Een duikmasker als beademingsapparaat, een sok als mondkapje. Deze crisis brengt creativiteit tot leven. Organiseer eens een (online) brainstorm; kan jouw product of dienst anders worden toegepast? In een andere markt? Voor een andere doelgroep? Op een ander tijdstip? Een leuke gedachtenoefening op zijn minst en een nieuw businessmodel als het allemaal meezit. Wij zetten tools in als Teams, Zoom, WebinarGeek, Miro en Mural om met elkaar aan het werk te gaan.

Een kijkje achter de schermen

Het is misschien nog te vroeg om alle effecten van deze crisis te overzien, maar ontwikkelingen als Support Your Locals en de-globalisering zullen waarschijnlijk bestendig zijn. Net als het tonen van je kwetsbaarheid. Saamhorigheid en solidariteit zijn volledig terug van weggeweest. En binnen die trend is er sprake van nieuwsgierigheid naar de personen achter een bedrijf. Nu alles online gaat, hebben mensen nog meer dan anders behoefte aan een gezicht, een naam. Weten met je wie je zakendoet. Zo’n persoonlijk tintje is trouwens een verrijking voor elke marketing- en communicatiestrategie als je het ons vraagt.

Biedt dus een kijkje achter de schermen, laat zien wat de corona-maatregelen betekenen voor jouw bedrijfsvoering. Neem klanten online mee ‘behind the scenes’ in een vlog en Inst-story voor Bonus: ze krijgen meteen mee hoe jullie omgaan met de RIVM-richtlijnen.

Keuzes, keuzes

Kortom, het gaat de komende periode om keuzes maken. Keuzes over de toon en stijl

van je communicatie. Over je boodschap. Over je verhaal in coronatijden. Over wel of niet dat nieuwe product lanceren. Over budgetten en campagnes. Wij helpen je die keuzes te maken. Zodat je ook in veranderende coronatijden zo effectief en gepast mogelijk jouw doelgroepen bereikt.

Meer weten? Neem dan contact op!

bottom of page