• Chantal Vissers

C’est le ton qui fait la musique

Met het Corona-virus op de loer en het land in onzekerheid is niet slechts de inhoud van je boodschap belangrijk, maar ook de toon. Niet communiceren is geen optie, maar voor menig communicatieadviseur is het een breinbreker. Veel vrolijks valt er helaas niet te melden, dus hoe houd je het dan toch luchtig? Welke toon sla je aan; optimistisch, meelevend of sober? Wij delen een aantal voorbeelden en tips. Maar vergeet niet: het is heel makkelijk om de plank mis te slaan, dus misschien moeten we elkaar soms ook een beetje de ruimte geven. Niet op alle slakken zout willen leggen, we zitten tenslotte allemaal in dezelfde situatie.


Verandering van toon

In deze tijden is de inhoud maar zeker ook de toon van overheidscommunicatie van levensgroot belang. Als we nu terugkijken naar de persconferentie op 9 maart, werd er toch wel een beetje lacherig een verzoek gedaan om geen handen meer te schudden. Nog geen drie weken later is de toon van de minister-president echter volledig omgeslagen. Niet alleen de inhoud (boetes bij overtredingen) maar ook de lichaamstaal, mimiek en toonhoogte zijn serieus, op het strenge af. 



Wereldbeeld

Op social media zijn de voorbeelden eindeloos. En er zijn grote verschillen: het ene bedrijf sombert over zware tijden, het ander post vrolijke foto’s van de virtuele vrijmibo.

Tuurlijk, sommige bedrijven worden veel harder en directer geraakt dan andere, maar de verschillen zijn opvallend. Dit heeft ook te maken met waarden en wereldbeeld. En die komen nu, of je het wil of niet, wel heel snel naar de oppervlakte. Acteer je vanuit winstmaximalisatie, zoals bij RUMAG, of geloof je in het creëren van duurzame relaties zoals de familie Swinkels? Eindig je elk bericht met een positieve noot, of juist met de oproep op elkaar te letten?

Kernwaarden

Ons advies? Ga terug naar je kernwaarden. De onderliggende waarden van jouw organisatie zullen je, als het goed is, inspireren om de juiste toon te kiezen. Een voorbeeld? Stel, een van je kernwaarden is “gelijkwaardigheid”. Daar kun je nu op terugvallen door je klanten en leveranciers op gelijkwaardige toon aan te spreken. Je kernwaarden zijn ooit met een reden gekozen. Juist nu kun je erop teruggrijpen. In de toon van je berichten, maar zeker ook in acties. Is "betrokkenheid” een van jullie kernwaardes? Vergeet dan niet dat ook te laten merken 😊. 

En, wat nou als je erachter komt dat jouw kernwaarden niet meer bij je bedrijf passen? Dan helpen wij je graag online met het vinden van de perfecte match. 

41 keer bekeken
  • LinkedIn - Black Circle
  • Black Twitter Icon