Natalie Rohlof
Te druk om relevant te blijven
Hoor jij jezelf en de mensen om jou ook steeds vaker zeggen; ‘Ik ben te druk’? Hoewel de corona-crisis in veel sectoren diepe sporen nalaat en er voor velen werkloosheid dreigt, is het in andere sectoren gewoonweg druk. Te druk. Dagenlang achter een computerscherm aan het werk. De hele dag vol Teams-meetings die op elkaar aansluiten. En misschien maar 5 minuten pauze tussen afsprakendoor om nog even koffie te pakken. Het lijkt er soms op dat we allemaal werk voor elkaar aan het bedenken zijn. Alsof we nog niet druk genoeg waren? Dus schuiven de nieuwsbrief even voor ons uit en dat webinar? Mag dat volgende maand? Terwijl jij zo druk bezig bent je to-do lijst af te werken, raak je ongemerkt uit beeld bij je relaties. Wat te doen om dat te voorkomen? Dat leggen we je graag uit.
Volle agenda’s
Die volle agenda is, zeker nu, ergens ook een zegen. Want het alternatief, zonder werk zitten, is dichterbij dan ooit. Wie had gedacht dat de zo schaarse onderhoudsmonteurs van KLM ooit werkeloos zouden kunnen worden? Dat spookbeeld zet ons dus aan het werk. En omdat we elkaar fysiek niet meer ontmoeten, doen we dat massaal online. Dat is soms efficiënter, blijkt uit onderzoek van de Universiteit Tilburg. Je krijgt meer gedaan als je niet wordt afgeleid door telefonerende of rijstwafel etende collega’s, zeker. Maar volgens de SER zijn er ook wat kanttekeningen te plaatsen. We missen het informele overleg, je snapt elkaar gewoon beter als je elkaar in de ogen kunt kijken. En de pogingen die we doen om die barrières te slechten, kosten meer tijd en putten ons uit. Een volle agenda dus, maar niet noodzakelijkerwijs betere resultaten.
Uitstelgedrag
Met zo’n volle agenda ligt uitstelgedrag voor de hand. Je blijft vooral de makkelijke taken eerst doen. Werk waar je over na moet denken en wat je niet voor de lunch kunt afronden, stel je uit. Bij Relevant Rohlof weten we dat marketing en communicatie heel snel op het lijstje “Dat komt vanmiddag wel” terechtkomt. Omdat het vaak moeite kost of omdat je niet alle informatie hebt. Omdat die ene zin niet lekker loopt of omdat je niet zeker weet hoe je nu verder moet. Begrijpelijk, maar misschien niet zo handig. Want voor je het weet, communiceer je helemaal niet meer. En is het laatste bericht op de website alweer van 4 maanden geleden.
De oplossing? Discipline
Het klinkt hard, maar gebrek aan discipline is er mede de oorzaak van dat bedrijven buiten beeld raken bij hun klanten. Alle moeite die je hebt gedaan om jouw propositie goed voor het voetlicht te brengen, bij de juiste doelgroep en met een boodschap die er echt toe doet, is zinloos als je er niets mee doet. Volhouden dus. De contentkalender vullen met relevante verhalen, ook als je nog honderden andere dingen te doen hebt. Zichtbaar blijven, zeker online, met posts, blogs of podcasts zodat jouw klanten je kunnen vinden als ze je nodig hebben. Elke maand, week of dag weer.
Werk uit handen
Lukt het je echt niet om die discipline op te brengen? Dat maken we vaker mee. Wij helpen je, zonder dat je de regie uit handen geeft. We werken nauw met je samen, vragen door, komen met ideeën en nemen je werk uit handen. En als je wilt, doen we dat morgen, volgende week of volgende maand weer.
Lees hoe we dat doen of neem contact met ons op en samen zorgen we ervoor dat dat jij en je bedrijf relevant én zichtbaar blijven voor jouw klanten, relaties en netwerk.
Comments