• Fleur van der Sanden

Kom uit de tunnel!

We herkennen het allemaal, urenlang ploeteren aan dezelfde tekst en compleet vastlopen. Na meerdere keren je eigen werk te hebben gelezen, zie je je eigen fouten niet meer. Zeker bij aanbestedingen of offertes kun je makkelijk in een tunnel terechtkomen. Maar hoe kom je er weer uit? Als ‘mollen’ die regelmatig lijden aan tunnelvisie denken wij met je mee. We hebben een aantal handige tips voor je, zodat je weer licht ziet aan het eind van de tunnel en de aanbesteding wint!

It’s magic!

Ik leer het waarschijnlijk nooit. Zeker in een aanbestedingsproces gaat bij mij de eerste week vaak verloren. De inleverdatum is nog ver weg, andere dingen zijn nu even belangrijker en ja, het is wel prettig om tegen een deadline aan te werken. Dus stel ik het uit. En elke keer heb ik dan weer spijt, want ik had natuurlijk véél eerder moeten beginnen. Tegenwoordig dwing ik mezelf om die eerste week toch nuttig te gebruiken. Ik ga er eens goed voor zitten en ontcijfer de hele aanbesteding. Ik arceer, maak aantekeningen en schrijf alles wat me opvalt op in een toverwoorden document. Dat document is een analyse van de vraag (wat wil de klant nu eigenlijk weten) en bevat alle specifieke termen, aandachtspunten en selectiecriteria die de opdrachtgever benoemt. Je kunt het gebruiken al leidraad bij het schrijven van de teksten. Maar zelf leg ik ‘m liever weg tot een paar dagen voor de deadline. Dan lees ik terug wat mijn frisse hoofd bij de start opmerkte. En telkens weer blijkt dat we als bidteam toch iets over het hoofd hebben gezien. Een magische checklist!

Zet een stap terug en dwing je hersenen de andere kant op

Bedenk eens drie totaal andere manieren om de klant te helpen met hun vraagstuk. Of stel je voor wat je aan zou bieden als alles mogelijk was. Wat zou dan bovenaan je lijstje staan? Tunnelvisie voorkom je door af en toe in gedachten een paar stappen terug te zetten en een andere denkrichting in te slaan.


Vraag iemand anders

Als je al weken met hetzelfde stuk in de weer bent, dan is het niet raar dat je geen fouten meer kan vinden. Dan helpt het om iemand anders te laten reviewen. Maar pas op, niet zomaar iemand! Want je moet er wel iets mee opschieten. Vraag iemand wiens oordeel je vertrouwt en die de klant en/of jouw propositie goed kent. Een analytische geest die geen zoete broodjes bakt. Want de beste review is er een die je op de zwakke en sterke kanten van je tekst wijst. Die de vraag soms anders interpreteert en je op nieuwe ideeën brengt. En die genadeloos die ene mooie zin verwijdert, omdat je gewoon geen antwoord geeft op de vraag.


Neem ook eens een kijkje bij succesvol-bloggen, zij vertellen je meer over omdenken. Wij zijn het met ze eens, "zonder downs geen ups".

Spaar jezelf niet

Er is zo’n mooi spreekwoord voor: Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. Als je voelt dat je op het verkeerde spoor zit, benoem het dan. Hou het niet voor jezelf, want voor je het weet zit je nog verder in de tunnel. En hoe meer uren erin zitten, hoe minder je geneigd bent opnieuw te beginnen. Maak je twijfels bespreekbaar en probeer de vinger op de zere plek te leggen, zonder jezelf te sparen. Want de vraag stellen, is ‘m vaak ook beantwoorden. En dat betekent soms dat je opnieuw moet beginnen.


Leg het weg

Leg de tekst minimaal 24 uur weg en doe dan iets totaal anders. Ga wandelen, douchen, hardlopen of koken. Kijk eens goed om je heen, waar is de rest van de wereld eigenlijk mee bezig? Zoek vrienden of familie op en geef je hersenen de tijd om te ontspannen. De goede ideeën komen daarna meestal vanzelf.

Een tunnelvisie ontwikkel je over het algemeen veel eerder dan je zelf denkt. Ben je bezig met een aanbesteding of groot offerteproject, probeer dan onze tips eens uit. Kom je er niet uit, dan helpen we je graag op weg!

Recente berichten