• Fleur van der Sanden

Een contentstrategie: waarom eigenlijk?

Zinvolle, relevante content, dat willen we allemaal wel. Want daarmee verleiden we potentiële klanten om onze website te bezoeken, contact op te nemen of zelfs een bestelling te plaatsen. En in plaats van zo maar iets ‘leuks’ te plaatsen, lijkt het handig daar iets langer en beter over na te denken. Een contentstrategie dus. Maar wat is nou een goede contentstrategie? Eentje waarmee je je doelen bereikt natuurlijk. Vele wegen leiden naar Rome, wij helpen je graag op weg.


Houd je doel in zicht

Het start allemaal bij een duidelijke doelstelling. Wat wil je dat mensen gaan doen? En hoe zet je ze aan tot actie? Begrijp me niet verkeerd, regelmatig iets van je laten horen kan ook een doel zijn. Maar uiteindelijk wil je natuurlijk wel meer mensen bereiken en de engagement verhogen, dat wil zeggen ervoor zorgen dat mensen iets dóen met jouw bericht; klikken, liken, reageren of delen. Want die engagement zorgt ervoor dat jouw ultieme doel, of dat nu meer verkopen, meer goedgeïnformeerde burgers of meer deelnemers aan een evenement is, steeds dichterbij komt.


Maak gebruik van thema’s

‘Neem ons, wij zijn goed’. Veel merken vertellen zo’n soort verhaal telkens opnieuw. Maar hoe interessant is dat? En leidt het tot de gewenste resultaten? Er zijn zoveel mooie verhalen te vertellen. Over de ontstaansgeschiedenis, de mensen, de arbeidsvoorwaarden, de ingrediënten of de locatie, ga er eens voor zitten en je hebt er zo een paar te pakken. Wij noemen ze thema’s. Ze brengen lijn in je verhaal en maken je herkenbaar en onderscheidend. Gebruik de thema’s om je merk verder uit te diepen.

Neem je volgers mee in jouw verhaal

De doelstellingen komen ook dichterbij als je weet hoe je jouw volgers echt raakt. Met de juiste thema’s, aantrekkelijke beelden en begrijpelijke tekst natuurlijk, maar er is meer. Het gaat om verbinding. Persoonlijke verhalen boeien, de berichten die ‘viral’ gaan bewijzen dat elke keer weer. Ze verbinden ons met belevingswereld van onze klanten en relaties. Die zogenaamde ‘stories’, die in episodes een verhaal vertellen op Instagram en Facebook, doen er overigens wel even over om de doelgroep te bereiken. Vertel je verhaal dus vaker, maar varieer. Vertel je verhaal eens vanuit een ander perspectief, in animaties of met een behind-the-scene-video.


(Hash)tag je rot

En dan de hastags. Die lijken soms erg vermoeiend, vooral als ze zelf zijn verzonnen. Maar echt, ze hebben een doel, ze zorgen ervoor dat je makkelijker gevonden wordt. De juiste hashtags zijn hashtags die passen bij de post, de boodschap en doelgroep van jouw bericht. Net als Frankwatching raad ik je aan om voor het plaatsen van het bericht eerst het een en ander te checken. Hoeveel posts gebruiken deze hashtag? Is die hashtag populair op het platform? En wat is de betrokkenheid bij de posts die de hashtag gebruiken? Door vooraf deze vragen te beantwoorden weet je gelijk of je de juiste hashtag bij jouw bericht hebt gevonden.


Algoritmes

En tot slot, de onderliggende algoritmes van Facebook en LinkedIn zijn voor mensen zoals jij en ik helaas lastig te manipuleren. Er zijn wel tips om de kans te vergroten dat je wordt opgepakt. Zo worden LinkedIn posts op dinsdagochtend en donderdagochtend het beste gelezen en moet een post om op te vallen in het algoritme hoe dan ook binnen een uur geliked of gedeeld worden door iemand uit het netwerk. En dan ook eens geen collega. Ook taggen werkt, maar dan alleen als de persoon die je tagt er weer op reageert met een like (binnen het uur). Lukt dat allemaal niet binnen een uur? Dan verdwijnt jouw post letterlijk uit beeld. Het is echt vaak een kwestie van trial and error. Lastig te voorspellen welke post een echte hit gaat worden. Geniet er dus vooral van als die viraal gaat zonder dat je het verwacht. Coosto geeft je nog een korte, duidelijke uitleg over het algoritme van LinkedIn.


En.....Actie!

En dan komen we bij een van de belangrijkste onderdelen van jouw contentstrategie; de call to action. Als het je lukt de aandacht te trekken, beloon die nieuwsgierigheid dan. Voeg een

button of link toe waar je meer informatie kunt vinden, contact kunt opnemen of een plaatsje kan reserveren. Laat je die call to action achterwege, dan scrollen mensen sneller over jouw post heen en klikken, liken of delen het minder snel. Facebook en LinkedIn concluderen dan dat het bericht kennelijk niet interessant genoeg is en je verdwijnt geluidloos uit de timeline.


Een slimme contentstrategie brengt je meer attentiewaarde, meer klanten en meer omzet. Bij Relevant Rohlof helpen wij onze klanten hun doelstellingen scherp te formuleren en te vertalen naar een effectieve contentstrategie. Benieuwd hoe we dat doen, of kun jij onze hulp gebruiken om jouw doelgroep te bereiken? Neem contact op.

Recente berichten