Maximaal profileren: tussen tafellaken en servet
Bij veel ondernemers in het MKB zit de marketingdiscipline tussen tafellaken en servet. Niet groot genoeg voor een 'eigen' marketeer, maar groot genoeg om marketing serieus te willen nemen. Niet groot genoeg voor een (content)specialist, maar groot genoeg om de agenda van de allround marketeer meer dan te vullen. En zo raken belangrijke maar minder urgente marketingactiviteiten langzaam uit het zicht. Die lezing, artikel, research of zelfs de positionering in een nieuwe markt wordt bedolven onder de dagelijkse operatie. Hoe zorg je ervoor dat marketing geen bijzaak wordt, zonder dat de kosten de pan uit rijzen?
Ben ik realistisch?
Bedenk wat je wil en wat je kunt bereiken met de middelen die je voorhanden hebt. maak het overzichtelijk: wat is het budget dat ik nodig heb om mijn doelstellingen te bereiken, staat deze in verhouding tot de omzet en winst van het bedrijf? Is het antwoord hierop 'nee', dan is het tijd om deze doelstellingen onder de loep te nemen. Wil je niet te veel? Zo ja, is er dan genoeg capaciteit om de plannen uit te voeren en is er intern genoeg aandacht voor? Kies bewust, schrap en accepteer dat sommige plannen niet direct uitgevoerd kunnen worden.
Laat je creativiteit eruit!
Een traditionele marketingcampagne hoe groot of klein ook, ligt vaak voor de hand, maar kost veel tijd en inspanning. Kun je je doelstellingen misschien ook op minder conventionele manieren behalen? Wees creatief in je oplossingen: stel je ruimte beschikbaar voor een lezing of sluit een marterdeal met een klant of leverancier. Werk mee aan onderzoeken, geef een inhoudelijke reactie op artikelen van anderen of recycle bestaande content. Laat anderen vooral het werk doen.
Of misschien toch hulp nodig?
Kun je wel wat feedback gebruiken op je plannen of is het creëren van content niet jouw ding? Dan is het handig om - al dan niet tijdelijk - expertise in te schakelen. Houd het overzichtelijk en bepaal vooraf met welk doel je expertise inhuurt. Om drukkere periodes op te vangen of juist voor één specifieke (repeterende) taak? Als je structureel handjes te kort komt, is inhuur niet de oplossing voor de langere termijn. Huur je hele specifieke kennis in? Een SEO-specialist of digitale marketeer? Kijk dan vooral mee en leer zelf de basis kneepjes van het vak, zodat je de experts alleen hoeft in te huren als het ook echt iets toevoegt.
Sluit een abonnement af
Weet je precies wat je wilt, hoeveel je te besteden hebt, maar heb je simpelweg de tijd niet om het voor elkaar te krijgen? Besteed het werk dan uit. Sluit een Smart Content Abonnement af waarin je naast een gedegen marketingstrategie gegarandeerd bent van de executie ervan. Met een actuele, relevante, consistente, creatieve en regelmatige onderstroom aan marketinguitingen, zetten we samen de puntjes op de i. We helpen je je doelen aan te scherpen, je doelgroepen beter te leren kennen en je middelen effectiever in te zetten. Zodat je de sprong kunt maken, van servet richting tafellaken.
Wil je weten hoe we dat doen? Neem dan contact met ons op. We zien je reactie graag tegemoet!