• Chantal Vissers

Verleid Google om eieren te komen zoeken!


Ook dit Paasweekend zoekt Google weer naar eieren op het internet. Er valt immers altijd iets nieuws te ontdekken en uit te pakken. Als bedrijf moet je eerst gevonden worden voordat je ook gezien kunt worden. Dit is echter nog niet altijd even makkelijk. Want hoe verstop je jouw eieren zo, dat Google ze komt zoeken? Wij geven een aantal aandachtspunten voor online Paashazen.

1. Social Sharing

Het eerste aandachtspunt is social sharing. Doordat jouw collega’s, vrienden, familie, klanten en partners jouw content delen op hun sociale media kanalen, beïnvloed je de algoritmes van LinkedIn, Instagram, Twitter en Facebook. Hierdoor wordt jouw bedrijf ook op Google sneller gevonden.

2. Google Mijn Bedrijf

Een tweede aandachtspunt is Google Mijn Bedrijf. Door zoveel mogelijk informatie op jouw Google Bedrijfspagina te zetten, kan dit de positie van het bedrijf in de zoekresultaten op Google verbeteren. Daarnaast zijn er nog een aantal voordelen. Met Google Mijn Bedrijf presenteer je je bedrijf op Google precies zoals jij dat wilt, met jouw video’s en foto’s, jouw exacte locatie, logo en de juiste contactgegevens. Andere sites pikken deze informatie vaak op van Google, zodat je ook bij die sites goed te vinden bent.

3. Gooi je ballast overboord

Na het gevonden worden moeten de bezoekers ook blijven hangen: gooi ballast overboord. Neem je homepage eens stevig onder de loep en bekijk deze vanuit het oogpunt van de klant. Waar zou jij als klant naar op zoek zijn en is dit duidelijk te vinden op de website? Kun je meteen vinden wat je zoekt? Als een klant niet vindt wat hij zoekt en snel vanaf jouw pagina verder surft, heeft dit hoge bounce-rates als gevolg en dat is slecht voor de vindbaarheid.

4. Content, maar alleen als het relevant is

Nog een tip? Varieer in relevante content! Voeg video’s of podcasts toe en geef je beelden een duidelijke titel, zodat je bijvoorbeeld ook via Google afbeeldingen gevonden kan worden. Die content moet vanzelfsprekend wel relevant zijn voor jouw doelgroep(en). Instructiefilmpjes, gesproken columns of de ervaringen van werknemers; ze voegen alleen wat toe als de doelgroep er ook echt op klikt. Analyseer welke content het ‘goed’ doet op je site en handel ernaar, door slecht bekeken content te verwijderen en relevante toe te voegen.

5. Less is echt more

Hoe zorg je er vervolgens voor dat er langer op jouw website naar eieren gezocht wordt? Het antwoord is simpel: less is more. Koester de witruimte, geen lange verhalen of drukke beelden, maar slechts korte, duidelijke teksten. Het liefst zijn deze teksten in mooie stukken verdeeld over de pagina met heldere buttons en verduidelijkende iconen. Hiermee vergemakkelijk je de customer journey en de conversie. Doelloos rondstruinen op het web is voorbij. Jip en Janneke zijn echt slimmer dan je denkt.

6. We hebben een connectie!

Een goede webpagina is geen zoekplaatje. Je moet direct kunnen zien welk nummer te bellen en wie te mailen, met functionaliteiten die dat toestaan vanaf je mobiel en vanaf je desktop. Zo ziet Google dat je bedrijf echt bestaat en dat het oké is om een connectie voor te stellen.

7. Does it spark joy?

Doe een grote voorjaarsschoonmaak op je site: verwijder kapotte links en verwijzingen naar dat congres van vorig jaar of die reeds vervulde vacature. Maak pagina's die wel bestaan, maar niet gelinkt zijn weer onderdeel van je site. Ook meteen een goed moment om alle content eens door te lopen en zo nodig afscheid te nemen. 'You've served me well', zoals Marie Kondo zou zeggen!

8. Gevonden!

Als Google de eieren eenmaal heeft gevonden, klimt jouw site omhoog in de rankings. Maar pas als bezoekers kunnen doen waarvoor ze zijn gekomen. En dat ook blijven doen. Downloaden ze de whitepaper? Schrijven ze zich in voor jouw evenement? Komen jullie met elkaar in contact? Dat ligt natuurlijk aan de juiste call-to-actions en de wijze waarop bezoekers door jouw site navigeren. Maar zeker ook aan de hoeveelheid aandacht die jij aan je site geeft en de eieren die je blijft verstoppen.

Hulp nodig bij het weer relevant en vindbaar maken van jouw website? Neem contact met ons op!

#contentstrategie #relevant #communicatieadvies #google #sharing #socialmedia #connectie #website #webeditor

Recente berichten
  • LinkedIn - Black Circle
  • Black Twitter Icon