top of page
  • Foto van schrijverNatalie Rohlof

Relevant blijven: Hoe hou je je doelgroep betrokken?


Ok, nu heb je je doordachte contentstrategie en een goedgevulde contentkalender. De engagementcijfers zijn veelbelovend en, waar het natuurlijk allemaal mee begon, je begint resultaten te boeken. Er kunnen nu drie dingen gebeuren:

  1. Je houdt deze stijgende lijn vast en wordt aangenaam verrast door het longtail-effect. Klanten, medewerkers en partners reageren positief en je bereikt, of overtreft zelfs je doelstellingen. Er is alleen een maar…. het sprookje duurt maar kort en uiteindelijk …

  2. Je opmars stokt na de eerste groeiperiode. Het verrassingseffect is uitgewerkt. De massa stort zich op het volgende merk dat de aandacht trekt en de groei vlakt af. Positief is dat je nu een betere uitgangspositie hebt dan voor je begon, maar er begint iets te knagen…

  3. Het verval zet in. Je content was fris en verrassend, maar das war einmal. Je ondervindt de glijdende schaal van herkenbaar naar voorspelbaar en vervolgens naar ronduit saai aan den lijve. Je engagementcijfers beginnen zelfs terug te lopen. Het wordt tijd voor actie, maar wat te doen?

Bouw(en) op je eigen succes

De boodschap is in de kern niet veranderd, de doelgroep ook niet, dus hoe pakken we dit aan?

Uiteraard starten we bij de analyse: welke content sloeg aan en op welke manier? Een grappige post op Facebook kan voor heel veel likes hebben gezorgd, maar leidde dat ook tot extra traffic op de site of extra verkopen in de webshop? En wellicht is je netwerk op LinkedIn flink uitgebreid in de eerste periode, maar geldt dat ook voor de andere social media-kanalen? Zeker in B2B is het belangrijk om zulke verbanden na te gaan, online én offline. Met monitoringtools als OBI4Wan en Coosto krijgen we dan ook goed inzicht in de meest succesvolle onderdelen van je contentstrategie.

Werken aan het volgende hoofdstuk

Nu we weten welk onderdeel van jouw verhaal aanslaat en bij wie, kunnen we keuzes maken. Welke diensten of onderdelen van je bedrijf lichten we verder toe? Wie bereiken we het beste met welke boodschap? En via welke kanalen? Welke nieuwe onderdelen kunnen we introduceren? Zonder dat we in herhaling vallen? Maar #hoedan? Er zijn talloze opties die we kunnen gebruiken om je contentstrategie verder uit te breiden. Geef antwoorden op vragen die je volgers hebben gesteld onder eerdere berichten; plaats een quote van een tevreden klant of opdrachtgever; maak je kanaal persoonlijk door nieuwe medewerkers te introduceren met een foto en leg uit hoe ze je team komen versterken. En toon een beetje lef! De mooiste verhalen ontstaan uit het onverwachte.

Kortom: we verzinnen geen radicaal nieuwe communicatiestrategie, maar we beginnen aan een volgend hoofdstuk in jouw verhaal. Door te blijven ontwikkelen, te meten en te onderzoeken wat effectief is en je af en toe uit je comfort zone te trekken, helpen wij je relevant te blijven.

bottom of page