top of page
Carolien Wolsink

Opgegroeid met internet: 4 tips over online relevant worden van een millenial!


Als echte millenial verbaas ik me erover hoe weinig bedrijven het internet goed gebruiken. Natuurlijk is niet iedereen ermee opgegroeid, maar het blijft zonde dat er online zoveel meer te vinden en te halen is. Hierdoor worden veel bedrijven minder snel gevonden door hun relevante doelgroep. Gelukkig bestaan bedrijven uit mensen en die kunnen veel leren van de aankomende werkende generatie; de millenials. Naast het feit dat mijn generatie een heleboel skills leert door gewoonweg te googelen, kunnen we ook bijzonder goed online samenwerken: wij weten immers niet beter. Hierbij 4 tips die ik als millenial wil delen, om als bedrijf online relevant te worden en te blijven!

#1 Leren is doen en doen is leren

Door van jongs af aan achter de computer te kruipen, kreeg ik online handigheidjes al snel door. Vanzelfsprekend leerde ik programma's als Indesign, Illustrator en Premiere Pro te gebruiken door YouTube filmpjes te bekijken. Dat begon met filmpjes over Sinterklaas surprises, maar er blijkt voor bijna alles een online tutorial te zijn. Dus worstel ik met het plaatsen van een gesponsord Facebookbericht? Zo opgelost. Meer handigheid bij het vaststellen van de doelgroep? Ook daar hoeft geen dure cursus aan te pas te komen. Als ik even niet weet hoe ik een ontvangerslijst importeer in Mailchimp of wat de grootte van een Facebook cover moet zijn, dan google ik dat gewoon. Kijken naar wat anderen online doen en proberen, proberen, proberen. Dan kan het opeens heel snel gaan.

#2 Online samenwerken werkt

“Kennis is macht” is voor ons millenials nooit een werkelijkheid geweest. Door met anderen online samen te werken, breiden we onze individueel opgedane kennis juist nog veel verder uit! Ik werk veel samen in clouds, waardoor je real-time kunt zien wat de ander doet. Geen onnodig geklets – daarvoor hebben we SnapChat – maar gewoon geconcentreerd aan het werk; veel efficienter. Google Drive, Docs, Sheets, Forms en Office 365 zijn voor mij onmisbaar. Opmerkingen toevoegen, up-dates binnen seconden plaatsen: en dat alles is ook nog eens altijd terug te vinden, waardoor je nooit iets kwijtraakt!

#3 Gebruik je eigen media ervaring

Eigenlijk kan iedereen online de les af lezen van anderen, maar toch valt het me op dat veel bedrijven online niet eens een constante branding of een nette, gevulde website hebben. Je wilt toch zelf ook liever iets kopen van een aantrekkelijke, duidelijke website? Wellicht heb ik er oog voor omdat ik ermee ben opgegroeid, maar ik geloof zeker dat iedereen zijn eigen ervaringen toe kan passen om het beter te doen. Als je een evenement gaat bezoeken bijvoorbeeld, is het toch fijn als alle informatie tijdig op Facebook staat? En nee, niet alleen door updates, maar ook door de informatie te plaatsen in het informatievak zelf. Let eens op de kleine details van je eigen social media gebruik en pas dat toe binnen de online strategie van het bedrijf.

#4 Leer van (ervarings)deskundigen

Oke, niet alles is te googelen. Mijn laatste tip is dan ook: schakel de expertise in van (ervarings)deskundigen! Kennis en ervaring blijven natuurlijk onmisbaar bij dat wat niet stap voor stap gegoogeld kan worden: het bouwen van relaties en het leggen van verbindingen. Hierin kunnen millenials leren van de ervaring van meer ervaren on- én offline marketing strategen en kunnen zij op hun beurt weer leren van onze ervaringen online. Zo krijg ik bij Relevant Rohlof de kans om ervaring op te doen en te delen. Van Natalie Rohlof leer ik steeds meer bij, over haar ervaringen met ondernemers die moeite hebben zichzelf effectief online te presenteren of de verbinding te leggen tussen de klantvraag en het productaanbod. We werken samen om communicatieadvies en smart content te creëren, altijd met een doel. Hier kan ik als millenial mijn leergierigheid, enthousiasme en kennis over social media kwijt.

Een goede communicatiestrategie blijft zichzelf ontwikkelen, net als de doelgroep en net als jij en ik dat blijven doen om in te spelen op het snel veranderende medialandschap. Continu bijsturen is natuurlijk een strategie die je kan Googlen. Maar hoe doe je dat nou echt? Relevant Rohlof helpt, adviseert en ondersteunt je hierbij. Kijk eens op onze website voor voorbeelden en ontdek hoe wij ook jou kunnen helpen!

bottom of page