7 salestips van een 11-jarige
Het is weer Kinderpostzegeltijd en bij mij thuis is mijn zoon (11) zeer fanatiek aan de slag gegaan. Dat de organisatie achter de Kinderpostzegels sinds 1987 - toen ik de huizen langs ging - niet stil heeft gezeten bleek al snel. Want mijn zoon heeft nu ook een Kinderpostzegel app. Zijn scores worden bijgehouden, je kunt leuke prijzen winnen en als klap op de vuurpijl kunnen meisjes in Afrika nu ook naar school. Inderdaad, hetzelfde als in 1987, maar wel in een leuk jasje.
Intuïtieve salesskils
Met vertedering en trots heb ik de afgelopen dagen toegekeken en gejuicht om de intuïtieve salesskills van mijn zoon. Niks geen opfriscursus sales of gekunsteld omdenken. Nee, gewoon meekijken en luisteren met een 11-jarige die binnen 24 uur meer dan 20 klanten wist te overtuigen dat ze Kinderpostzegels moeten kopen. En dan vooral bij hem.
Zijn 7 beste salestips:
Netwerken: 'Het is veel makkelijker om Kinderpostzegels te verkopen aan mensen die je kent. Die zeggen niet zo snel nee.'
Reference selling: Aan de telefoon met zijn broer: 'Oma heeft ze al besteld, dus wat kan ik voor jou opschrijven?'
Differentiëren: Bij het kritische familielid steekt hij zijn verhaal in op de scherpe prijzen en waar voor je geld. Bij het maatschappelijk betrokken familielied gooit hij het op een beter leven voor meisjes in Afrika; 'Ja, je moet je verhaal wel een beetje aanpassen, anders verkoop je niks'.
Leer de DMU kennen: Bij 'Ik denk niet dat wie Kinderpostzegels willen dit jaar' vragen 'Is uw vrouw ook thuis?' En vervolgens natuurlijk de order scoren.
Voorbij de deal praten: 'Ik ben ... en ik verkoop Kinderpostzegels. wat gaat u bestellen?
Onbekende markten verkennen: 'Wist je dat er op het bedrijventerrein achter de school ook allemaal mensen Kinderpostzegels willen bestellen?'
Tot slot, niet opgeven:' Toen mijn vriendje al wegliep, bleef ik toch nog even staan. Ja, en toen ging de deur toch open.'
Zin om te verkopen
En zo krijg ik 30 jaar na dato direct weer zin om te verkopen. Misschien geen Kinderpostzegels maar diensten waar mijn hart ligt; communicatieadvies, abonnementen op content en community management. Misschien wel aan jou?