• Natalie Rohlof

Blijven plakken!


Als nieuwsconsumenten hebben we het niet makkelijk om nepnieuws en alternatieve feiten te scheiden van de objectieve waarheid. We hebben online allemaal onze eigen filterbubbel gecreëerd door te klikken, liken en delen. Afwijkende meningen, smaak en stijl bannen we zo uit ons leven. En dat vinden we wel zo prettig, blijkt uit onderzoek van de Volkskrant.

Toch word ik een beetje kriegelig van de continue stroom van min of meer dezelfde informatie, muziek en filmpjes die ik dagelijks voorgeschoteld krijg. Paranoia bekruipt me nu algoritmes voor mij bepalen wat ik leuk vind, wat ik wil kijken, welke politieke voorkeur ik heb, waar ik wil werken en wat ik wil kopen. Misschien gek, maar soms snak ik naar iets anders, wil ik weer verrast worden of verbaasd.

Maar hoe komt dat dan?

Want als de algoritmes alles kunnen voorspellen, dan kunnen ze toch ook mijn verlangen opsporen om uit mijn vrijwillige gevangenis te breken? Zijn de algoritmes nog niet goed genoeg? Heb ik stiekem teveel gegevens voor mezelf gehouden? Of heb ik toch die onafhankelijke geest waar de algoritmes geen grip op krijgen? Zelf geloof ik natuurlijk in het laatste, maar volgens Gijs Moonen kennen de algoritmes mij te goed waardoor ik nooit meer echt verrast kan worden.

De oplossing?

Die ligt volgens Gijs bij de contentproducenten, in dit geval bij mijzelf dus. Creatieve en verassende PR-campagnes, die verwonderen, verbazen en je nieuwsgierig maken naar het product of de dienst. Laat dat nou net zijn waar we bij Vandenberg onze relaties mee helpen. En daar blijft het niet bij. Want na die opmerkelijke campagne moet je natuurlijk wel blijven plakken in het geheugen van jouw relaties. Hoe? Daarover gaan we graag met je in gesprek. Stuur dan even een berichtje naar info@relevantrohlof.nl.


Recente berichten
  • LinkedIn - Black Circle
  • Black Twitter Icon