Dank je wel, Philippe
In een week waarin wij een voorproefje kregen van de ingrijpende veranderingen die ons te wachten staan in de wereld, moest ik denken aan de woorden van Napoleon Hill, een managementgoeroe avant la lettre die in 1938 al zei: “The state of mind must be belief, not mere hope or wish. Open-mindedness is essential for belief. Closed minds do not inspire faith, courage, and belief.” Dat werd me laatst ook weer duidelijk bij mijn bezoek aan het evenement Start up Cinema van de Rabobank. In een filmtheater in Arnhem kregen startende ondernemers zoals ik een aantal inspirerende voorbeelden voorgeschoteld en ruim de tijd om ervaringen uit te wisselen.

Start-up Cinema
Presentator Ronnie Overgoor vroeg ondernemer Philippe Vorst van New York Pizza welke lessen hij als ondernemer heeft geleerd en wat hij het publiek wilde meegeven. Wat mij het meest is bijgebleven, was zijn waarschuwing om niet je eigen fouten te kopiëren. Dat behoeft enige uitleg. In de begindagen startte New York Pizza vanaf het Spui in Amsterdam als eerste in Nederland met het verkopen van pizzapunten als snack. De zaak was vrijwel meteen een groot succes. Van ‘s ochtends vroeg tot ’s avonds laat liep het als een tierelier. Vol overmoed besloten Philippe en zijn compagnons dat ze dit succes op veel meer plekken konden herhalen. Binnen no-time stampten ze nog 13 New York Pizza’s uit de grond. Maar die bleken niet zo succesvol als de zaak aan het Spui. De locatie en de gedrevenheid van het personeel bleken van doorslaggevend belang. Daar was in alle haast aan voorbij gegaan. Dankzij krankzinnig hard werken, het herstellen van de fouten en –niet onbelangrijk- extra financiering is het New York Pizza uiteindelijk gelukt die eerste cruciale groeispurt te overleven.
Beredeneer, analyseer en controleer
De les die New York Pizza op de harde manier heeft geleerd wilde Philippe ons meegeven. Beredeneer, analyseer en controleer waarom je succesvol bent. En neem dan pas een volgende stap. Dat is de enige manier om je succes te herhalen. Dat begint dus bij het verzamelen van data, data en nog eens data. Deze week trapte de GDMA, de internationale brancheorganisatie voor marketing en data de open deur nog maar weer eens in: 'Zonder data geen effectieve marketing’. En zo is het. Maar als je de data eenmaal hebt, wat weet je dan precies? Hoe word je dan effectief?
Erin geloven en je succes kopiëren
Effectieve marketing start voor mij bij het duiden van die data. Dat is waar de echte waarde ontstaat. Je kunt de data wel verzamelen, maar de droge feiten vertellen niet het hele verhaal. Als je niet weet waarom je elke dinsdagmiddag een piek in je website bezoek hebt, of waarom 1/6e van je klanten nooit de check-out bereikt, tja, dan weet je eigenlijk nog niets. Samen met onze partner Braynz zetten we bij Relevant Rohlof neuromarketing technieken in om er achter te komen waarom bepaalde patronen voorkomen en hoe je deze effectief kunt beïnvloeden. We testen wat werkt en wat niet. Dat analyseren we en beredeneren we. En dan testen we nog maar eens, voor de zekerheid. Immers, pas als je weet waarom iets werkt, kun je gericht actie ondernemen.
Beschik jij wel over de data? Maar weet je niet precies hoe effectief je nu werkelijk bent en waarom? Dan praat ik graag met je verder hoe we jouw succes ook kunnen kopiëren.