top of page
Foto van schrijverNatalie Rohlof

In iedere medewerker schuilt een communicado


In communicatieland was het laatst groot nieuws; Yacht meldde dat de vraag naar marketing- en communicatiespecialisten spectaculair stijgt. Online specialisten en managers zijn het meest gevraagd. Dat trok mijn aandacht, want waar komt die opmerkelijke groei vandaan? Hebben we deze mensen tijdens de crisis massaal wegbezuinigd en mogen ze nu dan weer terugkomen? Of wil men nu de economie aantrekt en mensen weer meer te besteden hebben, opvallen in de kakofonie van berichten, merken, video’s en hypes van de dag? Of misschien worden de communicatiespecialisten die de digitale transformatie niet bij kunnen benen gaandeweg vervangen door digital natives?

bloemknop bloei

Behoefte aan regie

De vraag naar managers en specialisten maakt voor mij vooral duidelijk dat er nu bij veel organisaties behoefte is aan regie. Regie op de uitvoering getuige de vraag naar specialisten. Maar vooral behoefte aan regie op de strategie. En hoewel ik de groei van harte toejuich, ben ik bang dat we doorslaan en dat communicatiemanagers de regie volledig overnemen. Want terwijl communicatiemanagers zich tijdens de crisis massaal moesten melden bij het UWV en organisaties noodgedwongen uitweken naar het “communicatiever maken” van de organisatie, gebeurde er iets heel opmerkelijks. Dat communicatiever maken werkt! Je medewerkers zijn echt de beste ambassadeurs. Vooral als ze massaal op Facebook hun ervaringen posten, hun voorkeuren op Instagram tonen en hun behaalde resultaten delen via LinkedIn. Hun enthousiasme inspireert klanten en prospects en trekt nieuwe medewerkers aan.

Het wordt nooit meer zoals het was, gelukkig maar!

Dus voor de groeiende groep communicatiemanagers: Het wordt nooit meer zoals het was, gelukkig maar! Laten we een les trekken uit de crisis. Laten we profiteren van de toegenomen communicatiekracht van de organisatie. Want in iedere medewerker schuilt wel een communicado, in meer of mindere mate. En er valt elke dag een verhaal te vertellen. Weg met de krampachtigheid en controlezucht! Richt je op de verhalen die nog niet verteld zijn en vertel ze zo goed mogelijk. Biedt hulp, schep de juiste condities en laat je vervolgens eens verrassen door je eigen organisatie, je relaties en sollicitanten. Ga in gesprek met klanten en de organisatie, zet samen de lijnen uit en investeer in goede content. Kortom; luister, leer en inspireer!


bottom of page