Hoe maak je van mijn verhaal óns verhaal?
Begin dit jaar werd ik gevraagd om een ondernemer te helpen zich voor te bereiden op een jury-bezoek. Hij was met zijn jonge bedrijf genomineerd voor een ondernemersprijs en wilde zijn bedrijf goed presenteren. Storytelling pur sang. Terwijl wij de presentatie voorbereidden kwam de volledige Hero’s Journey voorbij. De intrinsieke motivatie om zaken echt anders aan te pakken, de weerstand vanuit de markt (dat gaat je nooit lukken), de onverwachte tegenslagen, de wijze mentoren en de grote successen gevolgd door totaal nieuwe uitdagingen. En ondertussen stug volhouden en vasthouden aan je principes. Maar terwijl we bezig waren drong de vraag zich op: Hoe zorg je ervoor dat dit verhaal ook door een ander verteld kan worden? Hoe maak je van mijn verhaal ons verhaal?
Oscarwaardig materiaal
Een goede corporate story begint bij de oprichting, vertelt de geschiedenis van het bedrijf en geeft inzicht in missie, visie, doel, waarden en het waarom. Het is een authentiek verhaal met een hoofdpersoon die kleine en grote tegenslagen overwint. En het heeft het liefst een opmerkelijk tintje, zoals de ontstaansgeschiedenis van Tony’s Chocolonely. Een corporate story ontwikkelt zich door de tijd en levert bij tijd en wijle Oscarwaardig materiaal op. En het mooie is, elk bedrijf heeft zijn eigen corporate story.
Onbekend maakt onbegrepen
Als je bedrijf verder groeit is jouw corporate story niet per se meer de corporate story. Het verhaal wordt anders verteld, uitgangspunten verschillend uitgelegd. Tradities, rituelen en vanzelfsprekendheden worden door nieuwkomers anders bekeken. Niet omdat ze fout zijn, maar omdat de oorsprong vaak onbekend en dus onbegrepen is. Als je merkt dat jouw corporate story zich anders ontwikkelt, let dan goed op. Want dit is een uitgelezen kans voor iedereen om zich een corporate story weer helemaal eigen te maken.
Terug naar de basis
Ga terug naar de basis en deel met elkaar hoe het ook weer allemaal begonnen is. Waarom doen we wat we doen? En hoe doen we dat? Geef betekenis aan de waarden die belangrijk zijn. Iets teruggeven aan de maatschappij is heel belangrijk voor de ondernemer uit het begin van deze blog. Dat weten alle medewerkers inmiddels. Maar weten ze ook waarom? Die onderliggende drijfveer inspireert en geeft richting. Het biedt ruimte om het verhaal op ieders eigen manier te delen, zonder de kern geweld aan te doen.
Het verhaal meandert, gelukkig maar!
Vanuit de basis kun je nieuwe hoofdstukken toevoegen. Er komen nieuwe uitdagingen op jullie af en die brengen spanningsvelden met zich mee. Gaan we dat nieuwe product toch ontwikkelen of zetten we in op nieuwe markten? Moeten we de productie uitbreiden of uitbesteden? De keuzes die je vervolgens maakt als ondernemer en leider zorgen ervoor dat het verhaal een nieuwe dimensie krijgt. Het betekent ook dat jullie de corporate story tot dan toe moeten herschikken. Waar jullie eerder misschien lang stilstonden bij het eerste prototype, besteden jullie nu meer aandacht aan de doorontwikkeling voor een specifieke markt.
Op herhaling
Pas als je het verhaal meerdere keren gehoord hebt, kun je het doorvertellen. En zelfs dan gaat het niet altijd vlekkeloos. Blijf het herhalen; tijdens presentaties, bij koffie afspraken en interne bijeenkomsten, tegen sollicitanten en tijdens verjaardagen. Neem je medewerkers mee in het “nieuwe” verhaal, leg telkens weer de achtergronden uit en daag ze uit om er zelf ook betekenis aan te geven. Welk verhaal vertellen zij aan de klant of aan vrienden en familie? En welke rol spelen zij zelf in dat verhaal? Voor je het weet voegen zij ook weer een nieuw hoofdstuk toe!
Past jullie corporate story nog wel bij jullie huidige onderneming? Of wordt het tijd om eens (met elkaar) de hoofdstukken te herschikken? Dan helpen wij je graag!
Comments