top of page
  • Chantal Vissers

Gooi de onzichtbaarheidsdeken van je af!


Als zelfstandige fotografe is de zomer vol. Elke week drie bruiloften naast alle andere wekelijkse opdrachten. Dat geldt ook voor Moment Design Fotografe Heleen Klop, die onder meer de foto’s voor Relevant Rohlof heeft gemaakt. Op die momenten kom je handen en toetsenborden te kort, want voor je het weet eindig je onderaan de zoekresultaten op Google. Zo daalde Heleen van 75 duizend weergaven op Pinterest per maand naar slechts 14 duizend, na twee weken semi-offline. Met de huidige algoritmes van Google, Pinterest en Instagram moét je online dominant aanwezig blijven om überhaupt gezien te worden. Gelukkig wist Heleen ons te vinden en houd ik mij sinds september bezig om Heleen onder de onzichtbaarheidsdeken van de algoritmes vandaan te toveren.

Pinterest

Pinterest is een medium dat zeker niet door alle bedrijven wordt gebruikt, maar als fotografe is het cruciaal om hierop gezien te worden: Pinterest staat namelijk vol foto’s. De meeste gebruikers van Pinterest betreden het netwerk om inspiratie op te doen: DIY-projecten, interieurideeën, bijzondere recepten én bruiloften. Miljoenen en miljoenen afbeeldingen van bruiloften zijn er te vinden. Van bruidstaarten tot tafelindelingen, van bruidsjurken en boeketten tot trouwlocaties en ga zo maar door. Bruidsparen zijn namelijk al minstens een jaar van tevoren inspiratie aan het opdoen voor hun speciale dag. En daarom is het van belang als bruidsfotografe opgemerkt te worden. Hoe? Heel veel posten! Voor www.pinterest.nl/heleenklop hebben we inmiddels verschillende borden aangemaakt om de foto’s op een overzichtelijke manier aan te bieden aan de kijkers. Zo creëren we meerdere ingangen naar inspiratie.

Instagram

Een meer gebruikt medium voor het plaatsten van foto’s, is Instagram. De algoritmes hiervan zijn echter wel heel anders. Onder de vleugels van moederbedrijf Facebook zijn ook deze algoritmes gericht op het aantal likes en de persoonlijke voorkeuren van de gebruiker. In vergelijking met Pinterest is het hier ook belangrijk hoe de ‘feed’ van je account eruit ziet. Hierom plaatst Heleen bijvoorbeeld foto’s steeds in series van drie. Kwantiteit is hier echter minder belangrijk. Eén bericht met bijpassende hashtags per dag is voldoende om opgemerkt te worden door aanstaande bruidsparen.

SEO

Niet slechts de sociale media is van belang om goed vindbaar te zijn op Google, ook de website zelf is natuurlijk cruciaal. Hier komt Yoast in beeld. Yoast is veelgebruikt, gebruiksvriendelijk en triggered ons kritisch te zijn. De belangrijkste reden waarom wij werken met Yoast is omdat deze continu wordt geüpdatet op basis van de laatste zoekalgoritmen. Dat dwingt ons de content steeds onder de loep te nemen. Heel goed natuurlijk. Maar soms zakt de moed je ook wel eens in de schoenen. Eerste blog geplaatst in 2013? Dan is de kans groot dat de SEO-bolletjes van Yoast eerst op groen stonden maar nu helaas rood licht geven. Ook Heleen (lees: Chantal) is hier de dupe van. Terug naar 2013, en elk bericht aanpassen: de SEO-titel komt niet voor in de eerste alinea, de tekst is te kort of er staan geen interne links op de pagina: al deze wijzigingen zijn dus monnikenwerk, maar tegelijkertijd ook de enige manier om relevant en dus gevonden te worden. En deze trip down memory lane zet je sowieso aan het denken. Is alles nog passend voor de huidige dienstverlening? In zes jaar tijd kan er veel veranderen.

En hard werken loont! Inmiddels gaat het aantal maandelijkse weergaven op Pinterest weer richting de 25 duizend.

Heb jij het nou ook te druk om je sociale media bij te houden of al die SEO-beoordelingen aan te passen? Neem dan contact met ons op!

bottom of page